Opstart i Dagplejen

I bliver kontaktet af Pladsanvisningen og derefter kan I komme på et eller to besøg hos dagplejere. Formålet med besøget er, at I hører og oplever, hvordan dagplejeren bor og arbejder. Hun fortæller om sine rutiner, og hvad hun er optaget af og lægger vægt på i hendes dag. I fortæller også lidt om jeres barn og forventninger.

Besøgene skal gerne give jer et godt grundlag for at vælge netop den dagplejer I er trygge ved. Herefter ringer I til Pladsanvisningen for at meddele, hvilken dagplejeplads I ønsker. Herefter kontakter dagplejeren jer og sammen aftaler I små besøg inden opstarten. På den måde lærer jeres barn, I og dagplejer hinanden at kende.

Inden jeres barn starter, inviteres I til et velkomstmøde hos dagplejeren. Hvis I ønsker det, og der er behov for det, deltager dagplejepædagogen gerne. På mødet taler I om opstarten i dagplejen, som f.eks. kan være med korte dage i starten, så jeres barn vænner sig til at være væk fra jer så lempeligt og trygt som muligt. I taler om, hvad jeres barn spiser lige nu, om barnet bruger sut eller andet til trøst, hvordan og hvor meget sover barnet osv.

Her aftaler I også, hvordan I kontakter hinanden via Aula, jeres barns mødetider, hvad I gør, hvis barnet eller dagplejeren er syge og I hører om "Alle Med" som vi laver, når barnet har været i dagpleje mellem 3 - 5 måneder.

Her kan I læse mere om hverdagen i en dagpleje.